Aminokwasy: Różnice między egzogennymi a endogennymi oraz ich wpływ na organizm

Data: 22.01.2024
Aminokwasy

Co to są aminokwasy?

Każdego dnia ludzie stykają się z aminokwasami, nawet o tym nie wiedząc. Czym one dokładnie są? Aminokwasy to niewielkie składniki białek. Mogą one powstawać w wyniku trawienia lub mogą być wytwarzane przez ludzki organizm. Składniki te są wykorzystywane przez organizm do produkcji własnych białek oraz odbudowy tkanek i narządów. Niektóre aminokwasy mogą być wytwarzane przez organizm, podczas gdy inne można uzyskać tylko z pożywienia. Takie aminokwasy nazywane są aminokwasami egzogennymi. Należą do nich arginina, histydyna, izoleucyna, leucyna, lizyna, metionina i kilka innych związków. Ich niedobór może prowadzić do zmęczenia, bólów głowy, nadwagi, zaburzeń snu, a nawet poważniejszych i zagrażających życiu schorzeń. 

Aminokwasy Egzogenne a Endogenne

Aminokwasy, będące fundamentem białek, pełnią kluczową rolę w procesach metabolicznych organizmu. Dzielą się one na dwie główne kategorie: aminokwasy egzogenne i endogenne. Oto, dlaczego te dwa rodzaje aminokwasów są niezbędne dla utrzymania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Aminokwasy Egzogenne

Aminokwasy egzogenne to te, które nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Dlatego też muszą być dostarczane z zewnątrz, przede wszystkim za pośrednictwem diety. Do tej grupy należy dziewięć kluczowych aminokwasów, które stanowią nieodłączny składnik pełnowartościowych białek. Wprowadzanie różnorodnych źródeł białka, takich jak mięso, ryby, jaja czy rośliny strączkowe, jest kluczowe dla zapewnienia organizmowi wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych.

Aminokwasy Endogenne

Aminokwasy endogenne to te, które organizm jest w stanie syntetyzować samodzielnie. Organizm wykorzystuje je do budowy białek i innych związków niezbędnych dla utrzymania życia. Kluczowe znaczenie ma tutaj zdolność organizmu do przemiany aminokwasów egzogennych w aminokwasy endogenne poprzez proces zwanym transaminacją. Dzięki temu zdolnemu mechanizmowi adaptacyjnemu organizm jest w stanie dostosować się do zmieniających się warunków diety.

Wpływ aminokwasów na organizm

Aminokwasy, zarówno egzogenne, jak i endogenne, pełnią nie tylko funkcje budulcowe dla białek, ale także odgrywają kluczową rolę w wielu innych procesach metabolicznych. Betargin, będący kompleksem aminokwasowym, jest doskonałym przykładem substancji, która wspomaga organizm poprzez dostarczanie mu niezbędnych aminokwasów. Jego skład, obejmujący m.in. betainę i argininę, przyczynia się do normalizacji poziomu homocysteiny, poprawy funkcji detoksykacyjnej wątroby, a także wspomaga produkcję energii.

Jaka jest rola aminokwasów w żywieniu sportowców? 

Bardzo często osoby, które chcą osiągnąć lepszą sprawność fizyczną, zaniedbują kompletny zestaw aminokwasów, które otrzymują wraz z dietą. Spędzają dużo czasu na tworzeniu programu treningowego, przestrzeganiu planu pracy i odpoczynku, a nawet stosowaniu leków spalających tłuszcz, które mają poważne skutki uboczne. Jednak ze względu na niedobór niektórych składników odżywczych osiągnięcie pożądanego rezultatu jest prawie niemożliwe. Trening staje się mniej intensywny, a obciążenia, które dana osoba z łatwością wytrzymywała, stają się nadmierne. Proces spalania tłuszczu spowalnia. W końcu, po takim rozczarowaniu, ludzie zwykle poddają się i całkowicie rezygnują ze sportu. Czy rozpoznajesz siebie? Ale tego wszystkiego można było uniknąć, gdybyś uzupełnił niedobór niezbędnych aminokwasów! 

Jak uzupełnić niedobór aminokwasów?

  W rzeczywistości, aby uzyskać niezbędne aminokwasy, wystarczy przestrzegać racjonalnej i pożywnej diety. Jednak podczas aktywności fizycznej lub wyczerpującej pracy nasz organizm potrzebuje więcej składników odżywczych. Nie zawsze możliwe jest zaspokojenie tych zwiększonych potrzeb wraz z pożywieniem. Tutaj z pomocą mogą przyjść suplementy. Na przykład Betargin to produkt, który składa się z argininy i betainy. Kompleks ten pomaga w procesie spalania tłuszczu poprzez usuwanie nadmiaru lipidów przez wątrobę, zapobiegając rozwojowi miażdżycy i jej powikłań. Produkt poprawia metabolizm, pomaga zmniejszyć zmęczenie i ogólną regenerację organizmu, zwiększa wydajność podczas koncentracji, zmniejsza drażliwość i wahania nastroju.

Jak uzupełnić niedobór aminokwasów

Aby dowiedzieć się więcej o Betargin, odwiedź stronę internetową.

FAQs

Aminokwasy egzogenne to te, które organizm nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować i muszą być dostarczane z zewnątrz, głównie poprzez dietę. Są to kluczowe składniki białek, które organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Mięso, ryby, jaja, a także rośliny strączkowe, orzechy i nasiona są bogatymi źródłami aminokwasów egzogennych. Zróżnicowana dieta pozwala na zapewnienie organizmowi pełnowartościowego białka.

Aminokwasy endogenne to te, które organizm jest w stanie samodzielnie syntetyzować. Proces ten nazywa się transaminacją, a aminokwasy endogenne są kluczowe dla wielu funkcji organizmu, w tym dla budowy białek.

W większości przypadków zdrowa, zrównoważona dieta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych aminokwasów. Jednak w pewnych sytuacjach, takich jak intensywny trening czy okres rekonwalescencji, suplementacja może być pomocna.

Betargin to kompleks aminokwasowy, zawierający m.in. betainę i argininę. Wpływa on pozytywnie na normalizację poziomu homocysteiny, poprawę funkcji detoksykacyjnej wątroby oraz wspomaganie produkcji energii w organizmie.

W przypadku zdrowych osób nadmiar aminokwasów, zazwyczaj dostarczany wraz z dietą, nie jest szkodliwy. Jednak w przypadku nadmiernego spożycia suplementów zawsze warto konsultować się z profesjonalistą.

Tak, aminokwasy odgrywają istotną rolę w funkcji mózgu. Na przykład, aminokwas tyrozyna jest prekursorem neuroprzekaźników, wpływając na koncentrację i nastrój.

Zbilansowana dieta roślinna, uwzględniająca różnorodność warzyw, owoców, orzechów i nasion, może dostarczyć wszystkich niezbędnych aminokwasów. Ważne jest świadome planowanie diety.

W okresie ciąży ważne jest dostarczanie odpowiednich ilości aminokwasów, zwłaszcza tych niezbędnych dla rozwoju płodu. Zawsze warto skonsultować się z lekarzem w kwestii suplementacji.

Aminokwasy odgrywają rolę w procesach regeneracyjnych, a ich odpowiednia ilość może wpływać na opóźnienie procesów starzenia się. Jednak kompleksowy styl życia, łączący zdrową dietę i aktywność fizyczną, jest kluczowy dla zdrowego starzenia się.

Źródła:

https://vorwartspharma.com/lbetargin/tpost/0sv21ce161-amnokisloti-yak-priskoryuyut-spalyuvanny
https://pl.wikipedia.org/wiki/Aminokwasy_egzogenne
https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DkHK2CdJ4
https://pl.wikipedia.org/wiki/Aminokwasy_endogenne

111